среда, 15 января 2014 г.

Вчимося толерантності (заняття-тренінг для учнів 7 – 8-х класів)

Вчимося толерантності
(заняття-тренінг для учнів 7 – 8-х класів)

Метою класної години є знайомство учнів з поняттям "толерантність"; формування позитивного відношення до інших людей, корекція міжособистих стосунків.

Вчитель. Останнім часом стало модним говорити про толерантність. Для нашої свідомості поняття "толерантність" незвичне. Нам ближче наше слово – "терпимість".

Толерантність (від латів. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Розвитку толерантності сприяє справжній інтерес до людини, збагнення його емоційного стану, життєвий досвід.  




Tolerance (англ.) — готовність і здатність бути терпимим, без протесту сприймати осо­бистість.
Tolerance (франц.) — ставлення, яке припускає відмінну від твоєї думку та дії інших; повага до волі іншого, його способу мисленння, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

Tolerance (іспан.) — здатність визнавати відмінний від власного світогляд.

Kuan rong (китайськ.) — дозволяти приймати, бути до інших доброзичливими.
Tasamul (арабськ.) — прощення, м'якість, милосердя, співчуття, доброзичливість, терпимість.
Перською — це терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Російською — здатність терпіти щось або когось.
В українській мові існує два слова з подібним значенням: «толерантність» і «терпимість». Частіше вживають слово «терпимість». Воно означає здатність, уміння миритися з інакшою думкою.


Психолог. Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями:
· добрий день — йдбрио ньед;
· добрий ранок — окран бодийр;
· добрий вечір — ірчев борийд;
· дякую — куюдя;
· будь ласка — дубь сакал;
· пробачте — ропчебат;
· до побачення — няопчебан од.

Вправа «Асоціація на самого себе»
Кожному учаснику пропонується назвати своє ім’я і дати дві асоціації на самого себе: перша – «Я такий, як зараз»; друга – «Я такий, як був рік тому». Асоціювати себе бажано з явищами природи – погодою, порою року, часом доби тощо.

^ Притча про аксакала

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!

Вправа «Що таке толерантність?»
Мета: дати можливість учасникам сформулювати поняття толерантності у його багатогранності.
За бажанням учасників, хто хоче висловлює свою думку щодо визначення толерантності.

Вправа «Як проявляти толерантність»
Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його. Дайте визначення поняттю «межа терпимості».

Ситуація 1
Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
Варіанти:

-Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.

-Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
-Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.



Ситуація 2

Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
Варіанти:

-Засуджувати вчинки учениці.
-Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
-Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

Ситуація 3

Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

Варіанти:

-Прагнути уникати спілкування з Вадимом.

-Відповісти грубістю на грубість.
-«Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Гра «Біла ворона»

Ведучий пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як усі. Для цього йому треба робити усе протилежно тому, що робить група. Група повторює всі рухи ведучого. Наприклад, група підводить руки, а «біла ворона» - ні, всі посміхаються, а «біла ворона» - насуплюється тощо.
Через деякий час ведучий каже: «Це важко – бути не таким, як усі. Хто буде йому допомагати?»
Так з'являються дві білі ворони. Потім їх стає більше. Коли до «білої ворони» приєднується половина учасників, вправа закінчується.

Вправа «Пустіть мене в коло» (5хв)
Ведучий попереджає про те, що зараз відбудеться своєрідний «практи­кум» з толерантності.
Із групи вибирається людина (бажано лідер, загальний улюбленець). Йому повідомляють про те, що він повинен у будь-який спосіб — хитрістю, лестощами, підкупом, обманом, силою, а може, використовуючи дружні зв'язки,— дістатися середини кола. В цей час група береться за руки, утво­рюючи замкнуте коло. Решта учасників не повинні пускати в коло вибра­ну людину. Гра триває доти, доки вибраний не пробереться в коло або не вичерпає всі можливості для цього.
Після цього обов'язково проводиться рефлексія. Для цього учням про­понується відповісти на такі запитання:

-Як відчував себе вибраний?
-Чи важко йому було знаходитися поза колом?
-Чому?
-Який спосіб йому здавався найдієвішим?
-Чи існують подібні ситуації в реальному житті?
-Як ви вважаєте, навіщо ми провели цю гру?

 Вправа «Асоціативний ряд»
Психолог на аркуші паперу по вертикалі записує слово «толерантність» і пропонує учасникам назвати слова-характеристики людини, які асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з літери вертикального рядка. Характеристики записуються навпроти літер:
· Т — терпимість;
· О — об’єктивність;
· Л — ласкавість;
· Е — емпатійність;
· Р — рішучість;
· А — автентичність (насамперед це вираження щирості стосовно людини. Автентична людина бажає бути і є собою як у своїх безпосередніх реакціях, так і в поводженні загалом);
· Н — надійність;
· Т — творчість;
· Н — ніжність;
· І — ініціативність;
· С — спокійність;
· Ть — талановитість тощо.

Учитель. Отже, дуже важливо в будь-якому колективі дотримувати 4 правила толерантного спілкування: 

•  Бути завжди уважним. 

•  Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку. 
•  Бути гуманним і милосердним. 
•  Не ображати співбесідника. 


Вправа «Сильні і слабкі сторони»
Усі учасники сідають у коло. Тренер роздає аркуші паперу і ручки. Учасники ділять аркуш вертикальною лінією навпіл і у лівій верхній час­тині ставлять знак «+», а у правій — «-», Під знаком «+» перелічують ті риси особистості, якими вони пишаються, те* що їм подобається в собі і що вони цінують у людях. Під знаком
«-»  зазначають те, що їм  подо­бається в собі і людях. Бажано, щоб записів у лівій та правій частинах було порівну.
Тоді всі зачитують свої записи вголос, обмінюються враженнями.
Запитання для обговорення:
•      Які позитивні риси особистості учасників групи тобі сподобались? Чи є такі у тебе?
•      Яких рис ти хотів би набути, а яких — позбутися?

     Релаксація «Мені приємно, коли...»
     Кожен учасник по черзі проговорює запропонований вислів «Мені приємно, коли...» зі своїм закінченням. Можна урізноманітнити роботу, запропонувавши промовити кілька речень, змінюючи перше слово. На­приклад, «Удома мені приємно, коли...», «У школі мені приємно, коли...», «Взагалі в житті мені приємно, коли...».
  Рефлексія
Вправа “Чарівний стілець”
Хід вправи:
Кожному учаснику пропонується висловити свою позитивну думку щодо учасника, який сидить на “чарівному стільці”. 




Конфлікти та їх вирішення
 

Мета|ціль| заняття:
Ø  познайомити учнів з|із| поняттям “конфлікт”;
Ø  дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;
Ø  поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного|вдача| для поведінки в конфлікті.

Необхідні матеріали:
Папір для вправи “Сніжинки” і “Малюнок удвох|вдвох|”.
Бланки тестів чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”, «Самооцінка конфліктності»


Хід заняття

Сьогодні ми говоритимемо про конфлікт, з'ясуємо, що це, які його можливі причини і емоції.

1. Що таке конфлікт.
Що таке конфлікт? (Вислухати названі|накликати| слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога і так далі).
Отже, слово конфлікт в перекладі|переведенні| з латинського означає “зіткнення|сутичку|”, а з погляду психології  «Конфлікт – явище, що виникає в результаті|унаслідок| зіткнення|сутички| протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей».

2. Назвіть|накликайте| причини виникнення конфліктів?
Відповідь:
соціальна нерівність
дефіцит життєвих благ
боротьба за кращі позиції в суспільстві|товаристві|
розбіжність цінностей індивідів і суспільства|товариства|
протилежність інтересів людей
егоїстичність людей
погана інформація і непорозуміння|нерозуміння|
недосконалість людської психіки

3. Вправа “Асоціації”.
Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?
Який можна зробити висновок|висновок|? (У|біля| конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).
Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є|з'являються| бездумними виконавцями|виконувачами|.
Конфліктів немає тільки|лише| тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають|вважають|, однаково відчувають|почувають|, живуть без сварок.
Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди –  різні|! Ці відмінності|відзнаки| природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.

4. Вправа “Сніжинки”.
Її  алгоритм:
Мовчки візьміть листок.
Складіть його навпіл.
Відірвіть правий верхній кут|ріг|.
Складіть ще раз навпіл.
Ще раз відірвіть правий верхній кут|ріг|.
Ще раз складіть навпіл.
І ще раз відірвіть верхній правий кут|ріг|.
Розгорніть листок і покажіть свій “витвір мистецтва” однокласникам.
Рефлексія.
Зверніть увагу, які різні| у вас вийшли сніжинки! Хоча був | чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).
А якби|аби| всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним|скучним| і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства|товариства| і людства в цілому|загалом|. У якійсь –  мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання|зросту| особистості|особистості|, інакше може наступити|настати| застій.

5. Аналіз ситуацій.
Тепер проаналізуємо ситуації.
Повсякденна  ситуація для всіх:
Вам на ринку продали бракований товар. Брак|шлюб| ви відмітили|помітили| пізніше. Як ви поступите|вчините|, якщо продавець молодший за вас; якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценеггеру, в порівнянні з ним, робити|чинити| нічого|немає чого|?
Роздаю картки із ситуаціями трьом рядам.
Картка|карточка| 1
  1. Мати відпустила свою дочку погуляти і веліла прийти додому в 22.30 вчасно і без запізнень. Дочка прийшла додому в 00.00. Мати почала|стала| лаятися, говорити дочці, що вона не слухається і примушує|заставляє| її переживати.
  2. Хлопець|парубок| призначив зустріч дівчині на 20.00. Вона прийшла, його немає, пройшло|минало| 20 хвилин|мінут|. Дівчина побачила свого хлопця|парубка| і відразу почала|стала| кричати на нього.
  3. Мама, перш ніж піти попросила дочку прибрати удома|вдома|. Замість цього дочка пішла гуляти і не виконала це завдання|задавання|. Коли вона прийшла додому мама почала|розпочинала| її лаяти, а дочка почала|стала| стверджувати, що до неї подзвонила краща подруга Олена, яка завтра, виїжджає|поїхав| до Москви на місяць і, запросила погуляти з|із| нею і попрощатися.
Картка|карточка| № 2
1. Батько постійно дивиться спортивний канал. В результаті мати з|із| дочкою не можуть дивитися по телевізору те, що хочуть. Одного разу|одного дня| вони хотіли подивитися|поглянути| цікаву передачу, але|та| тато|папа| не погодився поступитися своїм інтересам.
2. Дружина|жінка| чекала чоловіка|мужа| після|потім| роботи до 20.00, але|та| чоловік|муж| прийшов на 2 години пізніше, тобто до 22.00. Чоловік|муж| сказав, що він затримався на роботі, дружина|жінка| не повірила, і між ними виник конфлікт.
3. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала|розпочинала| лаятися, продавщиця ж почала|розпочинала| виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем
Картка|карточка| № 3
1. Почався|розпочинав| урок в 9 класі. Вже 10 хвилин|мінути| йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце|місце-милю|. Шумно дістає підручник|посібник| і зошит. Клас починає|розпочинає| говорити. Вчитель|учитель| починає|розпочинає| робити|чинити| зауваження Колі. Він різко відповідає, грубить. Виникає конфлікт.
2. Петя і Вася вирішили|рішали| одночасно пограти з|із| однією іграшкою. Ніхто з|із| них не хоче поступатися. Ваші дії.
3. Оля і Маша - дві кращі подруги посварилися через те, що їм подобається один і той самий хлопець.
Ви побачили, що не тільки|не лише| в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але|та| з|із| різними людьми, наша реакція може бути іншою.

6. Вправа “Малюнок удвох|вдвох|”.
Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує|одержує| лист|аркуш| паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.
Необхідно узяти одну ручку удвох|вдвох| і так, щоб|аби| обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.
Готові малюнки обговорюються за принципом, “чому намалювали саме це”,  “хто|КТО| що малював”, “як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно|цілком| по-різному: хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався|пробував| вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював “по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.
Чому це так? Виявляється|опиняється|: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з|із| інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно|цілком| по-різному.

7. Можливі причини конфліктів (бесіда):
Чи потрапляли|попадали| ви коли-небудь в конфліктні ситуації?
Чи бувають у вас конфлікти з|із| батьками? У чому їх суть?
Що ви робите, щоб|аби| уникнути конфліктів в школі з|із| друзями і вчителями|учителями|, в сім'ї?
Ви прагнете знайти способи уникнути конфлікти, але|та| чи завжди це вдається, ми перевіримо за допомогою Тесту чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”

8. Тест «Чи вмієте ви тримати себе в руках в конфліктній ситуації».
Одні люди не в змозі залишатися спокійними під час сварки, інші ж здатні|здібні| зберігати душевну рівновагу навіть у момент найвищого загострення пристрастей. Чи умієте ви справлятися з|із| конфліктними ситуаціями?

1. Чи можете ви в приступі люті розбити посуд?
А. Так|та|, це можливо.
Б. Ну, якщо мене спровокувати, то безумовно.
В.|ст| Ні, це лише погіршить ситуацію, та і посуд жаль.

2. Дискусії, в яких учасники дотримуються різних думок...
А. Не потрібні.
Б. На жаль, необхідні.
В. Нічого не дають.

3. Двоє друзів (подруг) почали|розпочинали| гарячу дискусію.
А. Буду триматися осторонь|збоку|.
Б. Мене це розважить.
В. Спробую бути посередником.

4. Що ви думаєте|вважаєте| з приводу вислову “Завжди поступається той, хто|КТО| розумніший”?

А. Дурниці – відмовка не для розумних, а для слабких|слабих|.
Б. Така тактика здатна|здібна| зберегти багато нервових клітин.
В. Перед тим як поступитися, потрібно все гарненько обдумати.

5. Ваш (а) друг (подруга) декілька днів були сильно роздратований|знервований| (а).
А. Запитаю|спитаю|, що трапилося.
Б. Попрошу його (її) бути стриманим (ой).
В. Буду уникати спілкування з|із| ним (їй).

6. За сусіднім столиком в кафе хтось робить|чинить| нетактовні зауваження стосовно вас.
А. Дам відсіч.
Б. Я пересяду за інший столик
В. Мене це не хвилює.

Результати. Підрахуйте|підсумовуйте| кількість балів, користуючись таблицею.     
         1 2          3          4          5          6
А         1          3          1          1          2          2
Б          3          2          3          2          1          3
В         2          1          2          3          3          1
6-9 балів
Ви надаєте велике значення гармонії стосунків і тому прагнете виникаючі конфлікти вирішувати мирним шляхом|колією|. На жаль, це не завжди можливо. Іноді|інколи|, щоб|аби| розрядити атмосферу, необхідна “гроза”.
10-14 балів
Ви ніколи не піддаєтеся на провокацію, і тому вас практично неможливо вивести з|із| себе. Перш ніж починати|розпочинати| суперечку|спір|, ви завжди намагаєтеся|пробуєте| оцінити|оцінювати| ситуацію. Якщо починається|розпочинає| сварка, ви зберігаєте завидну холоднокровність.
15-18 балів
У будь-якій ситуації для вас перш за все|передусім| важлива|поважна| ясність. І її ви добиватиметеся за всяку ціну|за будь-яку ціну|, іноді|інколи| навіть через конфлікт. І, звичайно ж, іноді|інколи| ви буваєте занадто емоційні|емоціональні|.

Більшість конфліктів в школі починаються|розпочинають| саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного|емоціонального| стану|достатку|. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши

9. Вправа “Відповідь з посмішкою”.
Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою|посмішкою|. Люди з|із| відчуттям|почуттям| гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з|із| жартом, усмішкою|посмішкою| (не з|із| сарказмом, злою іронією, а з|із| добрим, дотепним жартом).
Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сваркі стати конфліктом.

Ситуація 1. Ви отримуєте|одержуєте| записку з|із| вашим ім'ям: “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить|чинить| вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?

Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила|настала| на ногу поряд|поруч| хлопцю|парубкові|, що стоїть. Твої дії?

10. Рефлексія
Що нового і корисного ви дізналися|упізнавали| на уроці?



Година спілкування з психологом
на тему: "Будь собі кращим іншому"
 

Мета|ціль|: дати поняття про самоцінність| людського "Я".
Завдання|задачі|:
Ø розвиток навичок|навичок| самоаналізу і самооцінки;
Ø допомогти учням визначитися з|із| самооцінкою.
Ø формувати позитивну самооцінку.

Форма проведення: Класна година - роздум.
Епіграф: "Будь собою. Інші ролі вже зайняті|позичати|".
Оскар Уальд

Хід заняття

Психолог. Людина приходить в світ без минулого, без яких-небудь уявлень про те, як поводитися, без критеріїв самооцінки. Вона вимушена|змушений| орієнтуватися на досвід|дослід| людей, що оточують її, на ті оцінки, які дають їй інші|особистості|. За перші п'ять-шість років самооцінка формується майже виключно|винятково| на основі інформації, що отримується|одержує| в сім'ї. Потім людина йде в школу, і на неї починають|розпочинають| впливати інші чинники|фактори|. Зовнішні чинники|фактори|, як правило, підкріплюють високу або низьку самооцінку, яку дитина|дитя| придбала|набула| удома|вдома|. Надалі самооцінка ґрунтується на досвіді|досліді| і особистих|особових| взаєминах, які трапляються в житті: на основі ваших взаємин в сім'ї, з|із| батьками і іншими родичами; стосунків з|із| друзями, сусідами, викладачами, при відвідинах|відвідуваннях| клубів, досвід|дослід| відповідності стандартам і міфам, що створюються засобами масової інформації.
Це необхідно для того щоб|аби| відчувати|почувати| себе щасливим, бути здатним|здібним| долати|переборювати| труднощі. Всі болі людини, її проблеми - все це результат низької самооцінки, яку людина не змогла ні усвідомити, ні змінити|зраджувати|.
Робота по темі "Самооцінка" з|із| притчею "Щастя"
Читання вчителем|учителем| притчі "Щастя . На дошці дається тлумачення поняття притчі. Притча - коротка повчальна розповідь|оповідання| іносказання.
Притча "Щастя"
Бог зліпив|зліпив| людину з|із| глини, і залишився у нього невикористаний шматок.
- Що ще сліпити|зліпити| тобі? - запитав|спитав| Бог.
- Зліпи|зліпи| мені щастя, - попросив чоловік.
Нічого не відповів Бог, і лише поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.
- Як ви зрозуміли зміст|зміст| притчі? Чому людина не почула відповіді від Бога, а лише відчула в руках шматочок глини?
Зверніть увагу на тему заняття. Як ви розумієте значення слова самооцінка?
"Самооцінка - це здатність|здібність| людини чесно, з|із| любов'ю|коханням| і по гідності|чесноті| оцінювати себе".
Робота в групах (3 хв.) Протягом даного часу кожна група готує відповідь на питання:
"Що для вас найважливіше|поважне| і цінніше|коштовне| в житті?"
(представник групи зачитує, йде обговорення.)
За допомогою класного керівника діти роблять висновок|висновок|, що кожна людина неповторна і є цінністю.
Учням пропонується закінчити наступні|такі| пропозиції|речення|.
Кожна людина повинна:
Любити|кохати| себе - значить:
Якщо самооцінка у людини низька, то:.
Той, хто|КТО| не любить|кохає| себе..
Після|потім| закінчення роботи діти|хлопці| зачитують свої варіанти пропозицій|речень|. Далі їм пропонується порівняти свої варіанти із|із| твердженнями психологів.
Кожна людина повинна любити|кохати| себе і приймати такою, якою є.
Любити|кохати| себе - означає|значить| гордитися своїми вчинками і бути упевненим, що робиш правильно.
Якщо самооцінка у людини низька, то вона відчуває безпорадність, безсилля і самотність|самітність|.
Той, хто|КТО| не любить|кохає| себе, не може щиро любити|кохати| інших.
Учні|хлопці| приходять до висновку, що людина з|із| низькою самооцінкою не може подарувати людям щастя.
Для того, щоб краще зрозуміти, що таке висока самооцінка або низька, пригадай, коли ти був упевнений в собі. У житті кожної людини є такі моменти, коли вона відчувала|почував| повну|цілковиту| упевненість в собі, в своїх силах, гордість за себе. Можливо, це було, коли тебе похвалили батьки або викладачі, а може бути, ти одягла|надягнула| гарну сукню|сукню|, і отримала|одержувала| безліч компліментів, а може, просто допомогла другу в складній ситуації.
Якщо пригадати ті відчуття, які ви пережили|переживали|, то стане зрозуміло, що означає|значить| відчувати|почувати| себе потрібним іншим|.
Висока самооцінка:
Я розумний
Я красивий
Я веселий
Я здатний|здібний| добитися в житті багато чого.
Низька самооцінка:
Я потвора
Я тупиця
Я похмурий
Я не можу знайти хорошу|добру| роботу
Я - невдаха, зі|із| мною всі так поступають|надходять|.
Тест.
Ти спокійно сприймаєш конструктивну критику?
Ти легко сходишся з|із| людьми?
Ти відверто і відкрито|відчиняти| показуєш свої відчуття|почуття|?
Ти цінуєш близькі стосунки з|із| людьми?
Ти готовий сміятися над своїми помилками і вчитися на них?
Ти шукаєш можливості|спроможності| спробувати себе в чомусь новому?
Для тебе важливий|поважний| твій фізичний стан|достаток|?
Ти довіряєш собі?
Ти радієш за інших, коли вони досягають успіху?
Якщо ти на більшість питань відповів "так|та|", у тебе здорове і адекватне сприйняття себе.
Стандартні наслідки низької самооцінки:
В результаті|унаслідок| низької самооцінки утворюється замкнутий коло|коло|.
Яким би не був рівень твоєї самооцінки|, ти завжди можеш поліпшити його. Потрібно вчитися думати|вважати| про себе добре. Це необхідно, тому що|бо| самосприйняття впливає на твій спосіб життя. При високій самооцінці людина відчуває|почуває| себе успішною, здатною|здібною| вчитися і працювати. Людина відчуває|почуває| себе улюбленою|любою| і потрібною. Формування самооцінки відбувається|походить| постійно. Підвищення самооцінки, формування позитивного уявлення про себе можливо і необхідно в будь-якому віці!
Будь собі кращим іншому, а це означає, що:
Ø  Ти готовий прийняти всі свої слабкі|слабі| і сильні сторони - вони є у|біля| всіх.
Ø  Ти пишаєшся своїми перемогами, як великими, так і маленькими.
Ø  Не намагайся|пробуй| бути кимось, використовуй і розвивай свої власні таланти.
Ø  Регулярно відводь час на те, щоб|аби| побути наодинці зі своїми думками|гадками| і відчуттями|почуттями|, читай, займайся спортом. Вчися насолоджуватися своїм життям|товариством|.
Ø  Звертай увагу на свої думки|гадки| і відчуття|почуття|, поступай|надходь| так, як ти вважаєш за правильне, роби|чини| те, від чого ти відчуватимеш|почуватимеш| себе щасливим і повноцінним.
Ø  Вчися любити|кохати| ту унікальну людину, яким ти є|з'являєшся|, витягуй уроки зі|із| своїх помилок, не дуже|занадто| емоційно|емоціональний| їх сприймай, пам'ятай, що ці успіхи і поразки|ураження| робить|чинить| той, кого|КТО| ти любиш|кохаєш|, крім того, не забувай вчитися і на чужих помилках, а не тільки|лише| на своїх.
Читання психологом |учителем| притчі "Все в твоїх руках".
(Дана притча не коментується учнями|хлопцями|, кожен залишається зі|із| своїми думками|гадками| наодинці).
Давним-давно в старовинному місті жив Майстер|мастер-штамп|, оточений учнями. Самий здібний з|із| них одного разу|одного дня| задумався|замислився|: "А чи є питання, на яке наш Майстер|мастер-штамп| не зміг дати відповіді?" Він пішов на квітучий луг, зловив найкрасивішого метелика і заховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскітно. Посміхаючись|усміхатися|, він підійшов до Майстра|мастер-штампу| і запитав|спитав|:
- Скажіть, який метелик у мене в руках: живий|жвава| чи мертвий?
Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий в будь-яку мить стискувати|стискати| їх ради своєї істини. Не дивлячись на руки учня, Майстер|мастер-штамп| відповів:
- Все в твоїх руках.

Рефлексія. Учні дають оцінку заняттю.
Класний керівник ставить наступні|слідуючі| питання для обговорення:
- Що нового ви дізналися про себе?
- Як можуть стати в нагоді отримані|одержувати| сьогодні знання?
На закінчення класної години кожен учень отримує|одержує| пам'ятку, в якій прописані правила підвищення самооцінки.
Пам'ятка
Ø  Щодня дізнавайтеся|упізнавайте| нове, робіть|чиніть| що-небудь те, що ніколи раніше не робили|чинили|.
Ø  Прагніть надмірно не демонструвати свою значущість. Внутрішня упевненість в собі не потребує "гучних" зовнішніх проявів|виявів|.
Ø  Якщо вам щось незрозуміло, не бійтеся поставити питання співбесідникові|співрозмовникові|. Краще одного разу показатися|здатися| дурнем, чим сплохувати раз по раз.
Ø  Вічна незадоволеність|невдоволення| всім і вся будь-якого перетворить на смутного|сумовитого| буркотуна. Більше оптимізму.
Ø  Порівнюйте тільки|лише| себе з|із| самим собою.
Ø  Ніколи не виправдовуйтеся. Людина, що плутано бубонить виправдання|захист|, справляє жалюгідне враження.
Ø  І головне - потрібно діяти рішуче, пам'ятаючи лише про мету|ціль|, що стоїть попереду|спереду|.

Успіхів вам!





1 комментарий:

  1. вельми дякую за гарний матеріал.цікаво,просто та доступно...

    ОтветитьУдалить